Bekendmakingswet
Op 1 juli 2021 is de Wet elektronische publicaties (Wep) in werking getreden. De systemen van KOOP zijn aangepast zodat centrale en decentrale overheden kunnen voldoen aan de vereisten van de Wep. Deze wetswijziging heeft als doelstelling om burgers digitaal te informeren over besluiten van de overheidsinstellingen die impact hebben op hun leefomgeving. Voorheen gebeurde dat vooral via lokale huis-aan-huis bladen. Nu gebeurt dat digitaal. Overheidsorganen zoals ministeries, gemeenten, provincies, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen maken via de systemen van KOOP besluiten publiekelijk kenbaar. Iedereen kan die besluiten inzien via https://www.officielebekendmakingen.nl.
Berichten over uw Buurt
Met de e-mailservice Berichten over uw Buurt betrekt de overheid haar inwoners met besluiten over hun directe woonomgeving. Er bestaan twee varianten van Berichten over uw Buurt:
De eerste variant kunnen inwoners zich op eigen initiatief voor aanmelden. Van het najaar van 2023 tot en met juni 2024 heeft KOOP de tweede variant stapsgewijs uitgerold. Alle inwoners van Nederland, die 25 jaar en ouder zijn, met een geverifieerd e-mailadres en een MijnOverheid-account, hebben een abonnement op Berichten over uw Buurt gekregen. Dit zijn ongeveer 8 miljoen Nederlanders.
De gevolgen voor uw organisatie
- De bekendmakingen van de decentrale diensten worden niet meer gepubliceerd in de Staatscourant. Per 1 juli 2021 kunnen alle publicatiebladen gezamenlijk worden doorzocht op https://www.officielebekendmakingen.nl.
- Het is daarom verplicht om de officiële publicaties via DROP te publiceren op https://www.officielebekendmakingen.nl.
- Kennisgevingen over vergunningen dienen per 1 juli 2021 ook verplicht elektronisch bekend te worden gemaakt.
- Alle nieuw vastgestelde beleidsregels dienen vanaf 1 juli 2021 volledig bekend te worden gemaakt en geconsolideerd. Per 1 juli 2022 moeten alle op dat moment geldende beleidsregels geconsolideerd zijn aangeboden.
- Documenten die ter kennisgeving fysiek ter inzage in een overheidsgebouw worden gelegd, moeten vanaf 1 juli 2023 ook digitaal ter inzage worden gelegd. Deze documenten moeten geanonimiseerd zijn.
- Inwoners van 25 jaar of ouder, met een geactiveerd MijnOverheid-account en geverifieerd e-mailadres krijgen automatisch e-mails waarin zij op de hoogte worden gesteld van nieuwe bekendmakingen in hun directe woonomgeving. Dit is de e-mailservice Berichten over uw Buurt rondom uw woonadres die van het najaar van 2023 tot en met juni 2024 stapsgewijs is uitgerold.
Documentatie en informatie
Documenten
-
Presentaties Roadshow overheidspublicaties
Hieronder vindt u de PowerPoint-presentaties die tijdens drie verschillende edities van de Roadshow overheidspublicaties zijn ...
-
2019004 Onderzoek behoorlijke informatieverstrekking aan omwonenden rondom vergunningverlening
Publicatie van Nationale Ombudsman: 2019004 Onderzoek behoorlijke informatieverstrekking aan omwonenden rondom ...