Na het opgeven van een e-mailadres en het zélf instellen van een adres, ontvangen uw inwoners e-mails met daarin publicaties van gemeenten, provincies, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. Denk aan vergunningen, plannen en plaatselijke regelgeving. Met deze dienst worden uw inwoners dus op de hoogte gehouden van besluiten die invloed hebben op hun leef- of werkomgeving.
In de periode november 2023 tot en met juni 2024 is ook een andere variant van Berichten over uw Buurt stapsgewijs gelanceerd. Deze dienst is gebaseerd op het woonadres van uw inwoners en heet daarom Berichten over uw Buurt rondom uw woonadres.
Op donderdag 13 februari is Berichten over uw Buurt rondom een zelfgekozen adres aangesloten op de rubrieken zoals ze op Officielebekendmakingen.nl staan. Dat maakt het zoeken van bekendmakingen en het aanmaken en wijzigen van een abonnement eenvoudiger. Zo komt rondom een zelfgekozen adres meer in lijn met de e-mailservice rondom uw woonadres dat vanaf de start al werkt met de rubrieksindeling van Officielebekendmakingen.nl.
Ook ondersteunt Berichten over uw Buurt rondom een zelfgekozen adres voortaan adressen volgens de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Een adres in de BAG is opgebouwd uit postcode, huisnummer, huisletter en huisnummertoevoeging. Om te komen tot een volledig adres, voegen we aan abonnementen met een postcode én huisnummer, indien van toepassing, de ontbrekende adresgegevens toe. Abonnementen met alleen een postcodegebied blijven zoals ze zijn.
Abonnees van Berichten over uw Buurt rondom een zelfgekozen adres hebben in de reguliere e-mail een aankondiging ontvangen. Daarin staat een link naar Overheid.nl met meer informatie over de wijziging.
Vanaf 1 juli 2021 publiceren gemeenten, provincies, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen al hun bekendmakingen uitsluitend in de officiële elektronische publicatiebladen. Op deze elektronische berichten kan iedereen zich abonneren via de e-mailservice Berichten over uw Buurt.
Eind 2015 is de verwijzing (link) van doorklikken vanuit de attendering aangepast. Waar voorheen de link uitkwam bij de desbetreffende organisatie/gemeente, leidt de link nu naar “zoek.officielebekendmakingen.nl”.
Vanaf 25 november 2024 bevatten de e-mails van de service Berichten over uw Buurt rondom uw woonadres een persoonlijke aanhef. De e-mails beginnen niet meer met "Geachte bewoner", maar met bijvoorbeeld "Geachte P. van 't Hek". De aanhef in de Berichten over uw Buurt e-mails is nu hetzelfde als in de e-mails die MijnOverheid verstuurt over de Berichtenbox.
De uitrol van de e‐mailservice Berichten over uw Buurt is op 21 juni 2024 afgerond. Alle 342 gemeenten in Nederland zijn aangesloten en ruim acht miljoen inwoners hebben een welkomstmail ontvangen.
Op 27 februari is Den Haag, als eenentwintigste en laatste gemeente van de kopgroep, aangesloten op de nieuwe e-mailservice. Alphen aan den Rijn, Ameland, Borsele, Dordrecht, Goes, Hulst, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schiermonnikoog, Schouwen-Duiveland, Sluis, Terneuzen, Terschelling, Texel, Tholen, Veere, Vlieland en Vlissingen zijn Den Haag voorgegaan.
Begin november 2023 zijn we gestart met het stapsgewijs invoeren van de dienst Berichten over uw Buurt rondom uw woonadres. Zo konden gemeenten van elkaar leren én was het voor ons mogelijk om de e‐mailservice – indien nodig – te verbeteren.