In de Service Niveau Overeenkomst staat een beschikbaarheid voor de DRP productieomgeving van minimaal 99% en van de preproductieomgeving minimaal 95%. De hieronder opgegeven beschikbaarheidspercentages hebben een tijdsvenster van 24 uur per dag, 7 dagen per week gemiddeld over de hele maand.
In de Service Niveau Overeenkomst staat de responstijd van de invoeromgeving met een standaard geborgde piekbelasting van maximaal 0,3 seconden. De responstijd van de invoeromgeving staat gelijk aan de gemeten responstijd van de inlogpagina van DRP.
Onder 'incidenten' verstaan we: elke gebeurtenis die niet tot de standaardoperatie van een dienst behoort en die een interruptie of een vermindering van de kwaliteit van die dienst kan veroorzaken. Afhankelijk van de aard en ernst van het incident wordt een bepaalde prioriteit toegekend:
Prioriteit
Omschrijving
Prio 1
Een ernstige verstoring die alle gebruikers van DRP raakt waardoor het niet langer mogelijk is om op de gebruikelijke wijze documenten in te voeren of waardoor de interne werking zodanig verslechterd is dat documenten niet meer gepubliceerd kunnen worden.
Prio 2
Een verstoring die slechts enkele gebruikers of organisaties raakt waardoor het niet langer mogelijk is om op de gebruikelijke wijze documenten in te voeren.
Prio 3
Alle incidenten die niet vallen onder de definities van Prio 1 of Prio 2.
In onderstaand overzicht wordt weergegeven hoeveel incidenten er in de afgelopen periode door gebruikers zijn gemeld.
Alle incidenten die Prio 1 toegekend hebben gekregen worden hieronder toegelicht en incidenten met Prio 2 met een dusdanige impact dat ze het vermelden waard zijn.
Afwisselend connectieprobleem na livegang ODC Noord
In het weekend van 7 en 8 september is DRP verhuisd naar een nieuwe hostinglocatie bij ODC Noord. De migratie leek in eerste instantie een succes, echter kwamen er al snel meldingen binnen van gebruikers die aangaven soms wel, en soms geen verbinding te kunnen maken met de applicatie. Oorzaak van het probleem werd door ODC Noord verondersteld te liggen in een verkeerde configuratie van de load-balancer. Er is veel tijd besteed aan het doorvoeren van een betere config. Na het doorvoeren bleek dit geen verschil te maken en zat de oorzaak elders. Uiteindelijk bleek dat de secundaire node van de HA proxy aan de achterkant dicht te staan, waardoor er geen verkeer werd toegelaten. Dit was vervolgens eenvoudig te verhelpen. Doordat we eerst op het verkeerde spoor zaten, heeft het langer geduurd om de storing te verhelpen.
Netwerkstoring
Om 11:00 gaf de monitoring aan dat diensten op het Standaard Platform niet te benaderen waren. Dit leidt tot onverwacht gedrag in de applicatie. Uit voorzorg is de applicatie om 11:30 in onderhoudsmodus geplaatst, waardoor gebruikers niet meer in de applicatie kunnen werken. Rond 13:00 is de storing opgelost en is de applicatie weer uit onderhoud gehaald.
Niet mogelijk om grondslagen toe te voegen
We hebben meerdere meldingen ontvangen dat het niet mogelijk bleek om regelingen uit het Basis Wettenbestand te zoeken om te koppelen als grondslag voor een regeling in DROP. De oorzaak bleek een foutieve DNS wijziging, waardoor de linktool (LiDO) niet meer benaderd kon worden. Dit is opgelost door de foutieve wijziging weer terug te draaien.
Uitval door gebrek aan schijfruimte
Door het optimaliseren van de database (zie verstoring 28 mei 2024) is plotseling zeer veel logging informatie vastgelegd. Hierdoor liep de schijf vol, waardoor het niet mogelijk was om nieuwe dossiers aan te maken of bestaande dossiers een nieuwe status te geven. Dit is opgelost door de schijven uit te breiden en de logging informatie op te schonen.
Uitval door overbelasting
Door een grote toename van het aantal aanleveringen via 3PAS was het voor het systeem soms niet mogelijk om snel genoeg dossiers aan te maken. Als gevolg hiervan werden bepaalde dossiers niet aangemaakt door een time-out. Ook gebruikers van de website konden hier hinder van ondervinden. Het probleem is vanzelf opgehouden naar mate het rustiger werd. Later is dit structureel aangepakt door de database slimmer in te richten en de performance te verhogen.
Foutieve content door storing ConfiguratieService
DRP gebruikt een ConfiguratieService om voor elk document op te halen welke metagegevens toegestaan en verplicht zijn. Door een fout in de ConfiguratieService was het tijdelijk mogelijk om documenten aan te maken met een ongeldige combinatie van metagegevens. Om te voorkomen dat dit veel herstelwerk zou opleveren is ervoor gekozen om DRP in onderhoudsmodus te plaatsen. Hierdoor konden gebruikers niet meer inloggen en was het dus ook niet mogelijk om nieuwe documenten aan te maken. In de tussentijd is de ConfiguratieService hersteld, zodat daarna documenten weer op de correcte manier werden aangemaakt.
Onbeschikbaarheid van het inlogmechanisme
Door een menselijke fout is een wachtwoord van een intern component gewijzigd, waardoor systemen niet meer met elkaar konden communiceren. Effect hiervan was dat gebruikers niet meer konden inloggen in de DRP applicaties en dat aanleveringen via 3PAS niet meer mogelijk waren.
Storing bij hostingleverancier
Aan het begin van de dag bleek uit de monitoring dat de backend-services al sinds 2:00 's nachts onbereikbaar waren. Er bleek sprake van een storing bij de hostingleverancier. Deze is rond 8:45 opgelost. De applicatie is niet in onderhoud geweest. Verreweg het grootste deel van de storing heeft zich buiten het servicewindow afgespeeld.
Storing bij hostingleverancier
Rond 15:45 sloeg de monitoring alarm dat diverse backend-services niet bereikbaar waren. Dit zijn allemaal services die gemigreerd zijn naar het nieuwe hostingplatform voor KOOP. Vanuit de hosting partner is bevestigd dat er een storing was. Om 16:05 is DRP in onderhoudsmodus geplaatst om te voorkomen dat gebruikers documenten aanmaken die later in de verwerking uitvallen. Rond 17:05 gaf de monitoring aan dat de backend weer benaderbaar was en heeft onze hostingpartner gevraagd of de applicatie weer operationeel was. Na een controle is de applicatie om 17:15 uit onderhoudsmodus gehaald.
Hostingmigratie ValidatieService
Om 11:30 werden we door een 3PAS-leverancier benaderd met de vraag of er een storing was, omdat ze zagen dat veel berichten niet afgeleverd konden worden op het koppelvlak. De oorzaak bleek te liggen in een migratie van een andere dienst van KOOP, die door DRP wordt gebruikt om de inhoud van documenten te controleren. De performance van deze dienst op de nieuwe hostinglocatie was significant lager, waardoor verzoeken om documenten te controleren niet op tijd afgehandeld konden worden. Voor gebruikers van de website betekende dit dat de stap 'Goedkeuren' soms niet mogelijk was en opnieuw gedaan moet worden. Voor aanleveringen via het 3PAS-koppelvlak betekende dit dat het hele bericht werd afgekeurd en dat de aanleverende partij deze opnieuw moest sturen. Het probleem is opgelost door de migratie terug te draaien en de dienst weer op de oude hostinglocatie te activeren. Uiteindelijk is de dienst op 2 april alsnog met succes gemigreerd zonder performanceverlies.
DDoS aanval op Overheid.nl
Rond 8:00 heeft één van onze hostingpartners geconstateerd dat er een DDoS aanval werd uitgevoerd op de website Overheid.nl. Aangezien KOOP gebruikmaakt van een gedeelde infrastructuur voor onder andere Overheid.nl en DRP, werd ook DRP hierdoor getroffen. Door de aanval werkte de interne verwerking van documenten niet goed. De websites van DRP bleven wel goed bereikbaar. Om 9:00 is besloten om de applicatie in onderhoud te zetten. Als eerste oplossing is ervoor gekozen om Overheid.nl af te schermen van de overige KOOP diensten, zodat de DDoS aanval geen effect meer had. Vanaf 9:30 kleurde de monitoring weer groen. Om 9:50 is besloten om de applicatie weer uit onderhoud te halen.
Netwerkstoring tussen hostingpartijen
KOOP is bezig met het migreren van de infrastructuur van een commerciële hostingaanbieder naar het Standaard Platform van Logius. De migratie gaat gefaseerd, hierdoor staat een deel van de DRP software nog bij de oude aanbieder en een deel op het Standaard Platform. Voor de communicatie tussen deze hostinglocaties zijn VPN-tunnels ingericht.
In de ochtend van 21 december is opgevallen dat de monitoring die het verkeer tussen beide hostinglocaties in de gaten houdt sinds 5:15 alerts gaf. Het effect was dat de interne verwerking van publicaties soms niet goed functioneerde. De website was voor gebruikers wel goed te bereiken. Omdat het aantal fouten dusdanig hoog opliep en het gedrag van de applicatie onvoorspelbaar was, hebben we uit voorzorg de applicatie in onderhoudsmodus gezet rond 10:45. Gevolg hiervan was dat gebruikers geen gebruik meer konden maken van de applicatie.
De oorzaak lijkt te liggen in een andere applicatie van KOOP die zoveel verkeer genereerde dat de hostingpartner dit automatisch blokkeerde. Omdat DRP vanaf dezelfde locatie verbinding maakt, was deze hier ook slachtoffer van. De oplossing was het isoleren van de overtredende applicatie. Nadat deze was afgescheiden van de overige KOOP applicaties is het netwerk gestabiliseerd. Rond 14:15 is
DRP uit onderhoud gehaald en konden gebruikers weer inloggen.
In de Service Niveau Overeenkomst staat de norm beschreven dat per 12 maanden 90% van het aantal incidenten binnen de aangegeven oplostijd wordt opgelost. In onderstaande tabel staat hoeveel incidenten er in de afgelopen 12 maanden waren en hoeveel er daarvan opgelost zijn binnen de aangegeven oplostijd.
Oplostijden indicdenten
Type incident
Oplostijd volgens SNO
Aantal in periode november 2023 t/m oktober 2024
Opgelost binnen aangegeven oplostijd in periode november 2023 t/m oktober 2024
Prio 1
4 uur (kantooruren)
10
80%
Prio 2
8 uur (kantooruren)
13
46%
Prio 3
40 uur (kantooruren)
33
88%
Wijzigingenbeheer
In de Service Niveau Overeenkomst staan doorlooptijden beschreven voor standaardwijzigingen. En staat de norm beschreven dat per maand 90% van het aantal standaardwijzigingen binnen de aangegeven doorlooptijd wordt afgehandeld. In onderstaande tabel staat hoeveel standaardwijzigingen er in de afgelopen maand waren en hoeveel er daarvan gehaald zijn binnen de aangegeven doorlooptijd.
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in oktober 2024*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
90
100%
Verwijderverzoek
1 werkdag
17
94%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
13
92%
Artikel 7 procedure
2 weken
1
0%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
3
100%
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
159
97%
Wachtwoord reset
1 werkdag
47
100%
Totaal
330
98%
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in september 2024*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
74
88%
Verwijderverzoek
1 werkdag
13
100%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
10
70%
Artikel 7 procedure
2 weken
2
100%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
2
0%
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
132
99%
Wachtwoord reset
1 werkdag
45
100%
Totaal
278
95%
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in augustus 2024*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
40
98%
Verwijderverzoek
1 werkdag
9
89%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
9
67%
Artikel 7 procedure
2 weken
2
0%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
0
n.v.t.
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
115
98%
Wachtwoord reset
1 werkdag
51
100%
Totaal
226
96%
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in juli 2024*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
79
91%
Verwijderverzoek
1 werkdag
11
82%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
13
100%
Artikel 7 procedure
2 weken
10
70%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
3
67%
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
217
100%
Wachtwoord reset
1 werkdag
39
100%
Totaal
372
96%
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in juni 2024*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
45
96%
Verwijderverzoek
1 werkdag
10
70%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
21
95%
Artikel 7 procedure
2 weken
5
40%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
1
0%
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
189
99%
Wachtwoord reset
1 werkdag
53
100%
Totaal
324
96%
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in mei 2024*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
55
95%
Verwijderverzoek
1 werkdag
5
40%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
9
100%
Artikel 7 procedure
2 weken
3
33%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
1
0%
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
126
98%
Wachtwoord reset
1 werkdag
31
100%
Totaal
230
95%
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in april 2024*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
62
95%
Verwijderverzoek
1 werkdag
18
67%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
14
93%
Artikel 7 procedure
2 weken
0
n.v.t.
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
7
29%
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
173
98%
Wachtwoord reset
1 werkdag
36
100%
Totaal
310
94%
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in maart 2024*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
82
91%
Verwijderverzoek
1 werkdag
5
80%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
19
95%
Artikel 7 procedure
2 weken
3
100%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
3
67%
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
207
97%
Wachtwoord reset
1 werkdag
27
96%
Totaal
346
95%
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in februari 2024*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
122
92%
Verwijderverzoek
1 werkdag
15
80%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
28
93%
Artikel 7 procedure
2 weken
2
100%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
3
67%
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
243
98%
Wachtwoord reset
1 werkdag
36
97%
Totaal
449
95%
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in januari 2024*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
100
91%
Verwijderverzoek
1 werkdag
11
100%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
28
89%
Artikel 7 procedure
2 weken
4
25%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
10
50%
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
251
94%
Wachtwoord reset
1 werkdag
30
100%
Totaal
434
92%
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in december 2023*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
176
89%
Verwijderverzoek
1 werkdag
13
31%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
50
38%
Artikel 7 procedure
2 weken
6
0%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
0
n.v.t.
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
243
89%
Wachtwoord reset
1 werkdag
25
100%
Totaal
513
82%
*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
Type wijziging
Doorlooptijd volgens SNO
Aantal afgerond in november 2023*
Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie
4 uur
147
76%
Verwijderverzoek
1 werkdag
14
43%
Certificaatinstallatie of -vervanging
5 werkdagen
25
40%
Artikel 7 procedure
2 weken
2
50%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling
4 weken
1
0%
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging
5 werkdagen
283
77%
Wachtwoord reset
1 werkdag
36
86%
Totaal
508
75%
Onderhoud
Voor het doorvoeren van software-updates werkt KOOP in sprints van twee weken. In de nieuwsbrief leest u of de release van de nieuwe software doorgaat en wat de verbeteringen zijn. Tijdens de release staat de applicatie in onderhoud.
Portalen
Documenten die via DRP gepubliceerd worden, worden aan de buitenwereld ontsloten via de portalen Officielebekendmakingen.nl, Lokaleregelgeving.overheid.nl en Berichten over uw Buurt.
Het portaal Lokaleregelgeving.overheid.nl kent nog geen formele beschikbaarheidscriteria. Indien in de toekomst deze beschikbaarheidscriteria alsnog worden vastgesteld, zullen deze worden toegevoegd aan de Service Niveau Overeenkomst en zullen we hier rapporteren of deze gehaald zijn.
Berichten over uw Buurt rondom een zelfgekozen adres
Een overzicht van het aantal geabonneerde gebruikers per gemeente op de e-mailservice Berichten over uw Buurt rondom uw woonadres is nog niet beschikbaar. KOOP en Logius werken aan de realisatie van een platform dat voorziet in deze informatiebehoefte. Zodra er meer bekend is over de opleverdatum, communiceren we dit via de tweewekelijkse nieuwsbrief.