Service Level Rapportage

Deze Service Level Rapportage sluit aan bij de Service Niveau Overeenkomst Decentraal Regelgeving Platform (DRP), beschrijft in de regel de afgelopen 12 maanden en wordt na iedere maand bijgewerkt.

Beschikbaarheid en performance

In de Service Niveau Overeenkomst staat een beschikbaarheid voor de DRP productieomgeving van minimaal 99% en van de preproductieomgeving minimaal 95%. De hieronder opgegeven beschikbaarheidspercentages hebben een tijdsvenster van 24 uur per dag, 7 dagen per week gemiddeld over de hele maand.

Beschikbaarheid DRP-omgevingen
Preproductie DROP Productie DROP Preproductie VB Productie VB Preproductie OPA Productie OPA Preproductie StCrtIn Productie StCrtIn Preproductie MND Productie MND
februari 2025 99,856% 99,854% 99,851% 99,955% 99,889% 99,953%0 99,839 99,948% 99,854% 99,953%
januari 2025 99,845% 99,854% 99,854% 99,919% 99,895% 99,923% 99,859% 99,931% 99,863% 99,926%
december 2024 99,801% 99,893% 99,783% 99,890% 99,812% 99,897% 99,783% 99,899% 99,785% 99,886%
november 2024 99,822% 99,868% 99,808% 99,877% 99,852% 99,884% 99,819% 99,880% 99,822% 99,891%
oktober 2024 99,979% 99,937% 99,975% 99,914% 99,982% 99,905% 99,982% 99,923% 99,982% 99,917%
september 2024 geen percentage bekend 99,905% geen percentage bekend 99,902% geen percentage bekend 99,902% geen percentage bekend 99,902% geen percentage bekend 99,905%
augustus 2024 geen percentage bekend 99,996% geen percentage bekend 99,997% geen percentage bekend 99,997% geen percentage bekend 100,000% geen percentage bekend 99,997%
juli 2024 geen percentage bekend 100,000% geen percentage bekend 100,000% geen percentage bekend 100,000% geen percentage bekend 99,997% geen percentage bekend 100,000%

In de Service Niveau Overeenkomst staat de responstijd van de invoeromgeving met een standaard geborgde piekbelasting van maximaal 0,3 seconden. De responstijd van de invoeromgeving staat gelijk aan de gemeten responstijd van de inlogpagina van DRP.

Responstijd invoeromgeving
DROP VB OPA StCrtIn MND
februari 2025 0,215 seconden 0,190 seconden 0,210 seconden 0,203 seconden 0,217 seconden
januari 2025 0,230 seconden 0,198 seconden 0,229 seconden 0,224 seconden 0,235 seconden
december 2024 0,235 seconden 0,201 seconden 0,228 seconden 0,226 seconden 0,233 seconden
november 2024 0,252 seconden 0,209 seconden 0,235 seconden 0,235 seconden 0,240 seconden
oktober 2024 0,256 seconden 0,205 seconden 0,232 seconden 0,232 seconden 0,237 seconden
september 2024 0,236 seconden 0,189 seconden 0,214 seconden 0,215 seconden 0,220 seconden
augustus 2024 0,206 seconden 0,164 seconden 0,191 seconden 0,191 seconden 0,197 seconden
juli 2024 0,205 seconden 0,164 seconden 0,190 seconden 0,191 seconden 0,198 seconden

Incidentbeheer

Onder 'incidenten' verstaan we: elke gebeurtenis die niet tot de standaardoperatie van een dienst behoort en die een interruptie of een vermindering van de kwaliteit van die dienst kan veroorzaken. Afhankelijk van de aard en ernst van het incident wordt een bepaalde prioriteit toegekend:

Prioriteit Omschrijving
Prio 1 Een ernstige verstoring die alle gebruikers van DRP raakt waardoor het niet langer mogelijk is om op de gebruikelijke wijze documenten in te voeren of waardoor de interne werking zodanig verslechterd is dat documenten niet meer gepubliceerd kunnen worden.
Prio 2 Een verstoring die slechts enkele gebruikers of organisaties raakt waardoor het niet langer mogelijk is om op de gebruikelijke wijze documenten in te voeren.
Prio 3 Alle incidenten die niet vallen onder de definities van Prio 1 of Prio 2.

In onderstaand overzicht wordt weergegeven hoeveel incidenten er in de afgelopen periode door gebruikers zijn gemeld.

Aantal incidenten

Aantal incidenten
Prio3Prio2Prio1
feb-25404
jan-25114
dec-241553
nov-24813
okt-24520
sep-24401
aug-24100
jul-24611
jun-24010
mei-24114
apr-24400
mrt-24621
Brontabel als csv (189 bytes)

Alle incidenten die Prio 1 toegekend hebben gekregen worden hieronder toegelicht en incidenten met Prio 2 met een dusdanige impact dat ze het vermelden waard zijn.

In de Service Niveau Overeenkomst staat de norm beschreven dat per 12 maanden 90% van het aantal incidenten binnen de aangegeven oplostijd wordt opgelost. In onderstaande tabel staat hoeveel incidenten er in de afgelopen 12 maanden waren en hoeveel er daarvan opgelost zijn binnen de aangegeven oplostijd. We gaan intern analyseren waarom het KOOP in de afgelopen 12 maanden niet is gelukt om, met name voor prio 2 incidenten, aan de norm te kunnen voldoen.

Oplostijden incidenten
Type incident Oplostijd volgens SNO Aantal in periode maart 2024 t/m februari 2025 Opgelost binnen aangegeven oplostijd in periode maart 2024 t/m februari 2025
Prio 1 4 uur (kantooruren) 20 80%
Prio 2 8 uur (kantooruren) 14 36%
Prio 3 40 uur (kantooruren) 55 76%

Wijzigingenbeheer

In de Service Niveau Overeenkomst staan doorlooptijden beschreven voor standaardwijzigingen. En staat de norm beschreven dat per maand 90% van het aantal standaardwijzigingen binnen de aangegeven doorlooptijd wordt afgehandeld. In onderstaande tabel staat hoeveel standaardwijzigingen er in de afgelopen maand waren en hoeveel er daarvan gehaald zijn binnen de aangegeven doorlooptijd.

*De data in deze tabel hebben een onnauwkeurigheid. Niet alle wijzigingen worden altijd op de juiste manier geregistreerd.
 

Type wijziging Doorlooptijd volgens SNO Aantal afgerond in februari 2025* Gehaald binnen aangegeven doorlooptijd*
Spoed- of versnelde publicatie 4 uur 63 65
Verwijderverzoek 1 werkdag 5 100%
Certificaatinstallatie of -vervanging 5 werkdagen 22 50%
Artikel 7 procedure 2 weken 2 0%
Aanmelden gemeenschappelijke regeling 4 weken 5 20%
Gebruikers aan- of afmelden of rolwijziging 5 werkdagen 188 90%
Wachtwoord reset 1 werkdag

44

100&
Totaal 329 83%

Onderhoud

Voor het doorvoeren van software-updates werkt KOOP in sprints van twee weken. In de nieuwsbrief leest u of de release van de nieuwe software doorgaat en wat de verbeteringen zijn. Tijdens de release staat de applicatie in onderhoud.

Portalen

Documenten die via DRP gepubliceerd worden, worden aan de buitenwereld ontsloten via de portalen Officielebekendmakingen.nl, Lokaleregelgeving.overheid.nl en Berichten over uw Buurt.

Officielebekendmakingen.nl

In de Service Niveau Overeenkomst staat een beschikbaarheid voor het portaal Officielebekendmakingen.nl van minimaal 99%.

Beschikbaarheid Officielebekendmakingen.nl
www. zoek.
februari 2025 100,000% 99,933%
januari 2025 100,000% 99,997%
december 2024 100,000% 99,695%
november 2024 100,000% 99,653%
oktober 2024 99,993% 99,996%
september 2024 100,000% 99,759%
augustus 2024 100,000% 100,000%
juli 2024 99,765% 99,745%
juni 2024 99,998% 99,991%
mei 2024 99,991% 99,991%

Lokaleregelgeving.overheid.nl

Het portaal Lokaleregelgeving.overheid.nl kent nog geen formele beschikbaarheidscriteria. Indien in de toekomst deze beschikbaarheidscriteria alsnog worden vastgesteld, zullen deze worden toegevoegd aan de Service Niveau Overeenkomst en zullen we hier rapporteren of deze gehaald zijn.

Berichten over uw Buurt rondom een zelfgekozen adres

Op Overheid.nl staat een overzicht van het aantal geabonneerde gebruikers per gemeente op de e-mailservice Berichten over uw Buurt rondom een zelfgekozen adres. Inwoners en andere geïnteresseerden kunnen deze service gebruiken om zich te laten attenderen op publicaties op basis van een interesseprofiel.

Berichten over uw Buurt rondom uw woonadres

Een overzicht van het aantal geabonneerde gebruikers per gemeente op de e-mailservice Berichten over uw Buurt rondom uw woonadres is nog niet beschikbaar. KOOP en Logius werken aan de realisatie van een platform dat voorziet in deze informatiebehoefte. Zodra er meer bekend is over de opleverdatum, communiceren we dit via de tweewekelijkse nieuwsbrief.