Berichten over uw Buurt rondom uw woonadres

Om inwoners digitaal actief te informeren over besluiten van de overheid die impact hebben op hun leefomgeving, heeft KOOP samen met Logius de dienst Berichten over uw Buurt rondom uw woonadres gemaakt. Door deze e-mailservice kunnen inwoners (voorgenomen) besluiten die betrekking hebben op hun directe leefomgeving gemakkelijk en snel digitaal inzien. 

Voorbeelden van deze besluiten, ook wel bekendmakingen genoemd, zijn bij een gemeente aangevraagde en verleende vergunningen, bouwplannen en toevoegingen of wijzigingen in plaatselijke regelgeving. Iedereen kan die besluiten nu al inzien via https://www.officielebekendmakingen.nl. Deze besluiten zijn ook in te zien via MijnOverheid onder het thema 'Wonen'. 

Daarnaast bestaat er een andere variant van Berichten over uw Buurt. Daar kunnen inwoners zich voor aanmelden op basis van een zelfgekozen adres, bijvoorbeeld van een vakantiewoning. Hieraan is een dienst toegevoegd: een e-mailservice waarin inwoners automatisch op de hoogte worden gesteld van bekendmakingen rondom hun woonadres

Berichten over uw Buurt volgt uit de sinds 1 juli 2021 geldende Wet elektronische publicaties en staat uitgewerkt in hoofdstuk 4 van de Regeling elektronische publicaties.

Automatisch abonnement op de e-mailservice

Alle inwoners van Nederland, die 25 jaar en ouder zijn, met een geverifieerd e-mailadres en een MijnOverheid-account, hebben automatisch een abonnement op Berichten over uw Buurt gekregen en daarvoor een welkomstmail ontvangen. In deze e-mail zijn zij op de hoogte gesteld van wat voor dienst Berichten over uw Buurt is en hoe ze daar gebruik van kunnen maken.

De rol van uw organisatie in de informatievoorziening

Bekendmakingen hebben een veel groter bereik gekregen. Acht miljoen inwoners ontvangen wekelijks informatie over (voorgenomen) overheidsbeslissingen die betrekking hebben op hun woonomgeving. Het is belangrijk dat zij zo volledig en begrijpelijk mogelijk worden geïnformeerd.

Ter ondersteuning voor uw organisatie heeft KOOP drie hulpmiddelen ontworpen:

Als decentrale overheidsorganisatie kunt u via uw eigen communicatiekanalen inwoners informeren over de dienst door de informatiepagina of de voorlichtingsvideo uit de communicatietoolkit te gebruiken.

De mogelijke impact op uw organisatie

De dienst Berichten over uw Buurt brengt mogelijk vragen vanuit uw inwoners met zich mee. Houd als decentrale overheid rekening met de volgende scenario's: 

  1. Naar aanleiding van de Berichten over uw Buurt e-mails zouden er meer vragen kunnen binnenkomen bij het klantcontactcentrum van uw organisatie; 
  2. Doordat inwoners meer inzicht krijgen in bekendmakingen uit hun buurt, is een mogelijk gevolg dat de bezwaarschriften binnen uw organisatie toenemen.

Wanneer ontvangen inwoners de welkomstmail?

Inwoners die binnenkort 25 jaar worden en een e-mailadres hebben opgegeven in MijnOverheid, krijgen na hun verjaardag een welkomstmail. Ook inwoners die nog geen actief MijnOverheid-account hadden en dat alsnog aanmaken, ontvangen een welkomstmail.

De uitrol van de e‐mailservice Berichten over uw Buurt is op 21 juni 2024 afgerond. Alle 342 gemeenten in Nederland zijn aangesloten en ruim acht miljoen inwoners hebben een welkomstmail ontvangen. Begin november 2023 zijn we gestart met het stapsgewijs invoeren van deze dienst. Zo konden gemeenten van elkaar leren én was het voor ons mogelijk om de e‐mailservice – indien nodig – te verbeteren.

Op de hoogte via onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Wanneer er nieuwe informatie is over de dienst Berichten over uw Buurt die voor u relevant kan zijn, dan melden we dat in de nieuwsbrief.

De welkomstmail

Vergroot afbeelding
Beeld: ©Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

De welkomstmail heeft als onderwerp 'Welkom bij Berichten over uw Buurt' en Overheid.nl is de afzender.

In de mail zijn recente bekendmakingen over de buurt van de inwoner opgenomen. Zijn die er niet, dan staat er 'Op dit moment zijn er geen berichten rondom uw woonadres'. De standaard straal is ingesteld op basis van de bevolkingsdichtheid (stedelijkheid) rondom het woonadres. Met deze e-mail krijgt de ontvanger een eerste indruk van de dienst en toekomstige bekendmakingen. Onderaan de e-mail wordt ook de mogelijkheid tot uitschrijving geboden.

Hierboven een voorbeeld van de welkomstmail.

De reguliere e-mails

Vergroot afbeelding
Beeld: ©Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

De reguliere Berichten over uw Buurt e-mail heeft als onderwerp 'Berichten over uw Buurt' en Overheid.nl is de afzender. 

De frequentie van deze e-mail staat standaard op wekelijks ingesteld. In de mail zijn recente bekendmakingen over de buurt van de inwoner opgenomen. Zijn die er niet, dan ontvangt de inwoner ook geen Berichten over uw Buurt e-mail. De standaard straal is ingesteld op basis van de bevolkingsdichtheid (stedelijkheid) rondom het woonadres. Onderaan de e-mail wordt ook de mogelijkheid tot uitschrijving geboden.
 

De afmeldingsmail

Vergroot afbeelding
Beeld: ©Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

De afmeldingsmail heeft als onderwerp ‘Afmelding Berichten over uw Buurt' en Overheid.nl is de afzender.
Hiernaast een voorbeeld van de afmeldingsmail.
 

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen over Berichten over uw Buurt. Komt u er daarna nog steeds niet uit? Neem dan contact op met onze Servicedesk.