Inloggen met DigiD-OP vanaf dinsdag 19 juli 2022 18:00 uur niet meer mogelijk
Nieuwsbericht | 18-07-2022 | 07:00
Het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (KOOP) heeft voor u een urgente mededeling.
Na dinsdag 19 juli 2022 18:00 uur is het niet meer mogelijk om in te loggen met uw huidige inloggegevens voor DigiD-OP, de zakelijke variant van DigiD. Met DigiD-OP logt u in op de applicaties van KOOP.
Hoe log ik voortaan in?
De link naar applicaties zelf is ongewijzigd gebleven. U komt alleen niet meer terecht op de inlogpagina van DigiD-OP, maar op de inlogpagina van KOOP. Zie Afbeelding 1 inlogscherm.
Wij hebben voor u een nieuwe gebruikersnaam en een nieuw wachtwoord aangemaakt. Deze ontvangt u aanstaande maandag 18 juli 2022 in twee afzonderlijke e-mails. De nieuwe inloggegevens bieden de mogelijkheden om vanaf dinsdag 19 juli 2022 om 20:00 uur weer in te loggen. Let op: het kan zijn dat de e-mails in uw spambox belanden. Houd daarom naast uw inbox ook uw spambox in de gaten. De afzender van deze e-mails is servicedesk@koop.overheid.nl.
In onderstaand scherm vult u uw nieuwe gebruikersnaam en nieuwe wachtwoord in die u per e-mail heeft ontvangen.
Afbeelding 1 inlogscherm
In dit scherm vult u uw nieuwe gebruikersnaam en nieuwe wachtwoord in die u per e-mail heeft ontvangen.
Afbeelding 2 scherm wijzigen wachtwoord
Hierna logt u in met het nieuwe, door u zelf aangemaakte, wachtwoord. De gebruikersnaam en het wachtwoord van uw DigiD-OP kunt u niet meer gebruiken. Let daar op als u deze gegevens heeft opgeslagen in bijvoorbeeld de browser of een Password Manager.
Vanuit KOOP is de wens om te stoppen met DigiD-OP, omdat deze applicatie niet meer voldoet aan onze wensen en eisen. Wij hebben voor deze applicatie op korte termijn een alternatief gevonden, namelijk Active Directory. Op een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord na blijft alles hetzelfde, maar dit stelt ons in staat om in de toekomst nieuwe en veilige verbeteringen door te voeren.
Aan de applicaties is er niets veranderd, zo heeft u nog steeds dezelfde rechten en rollen en werkt u zonder problemen verder aan uw openstaande dossiers. De dossiers die zijn klaargezet voor publicatie worden op de aangegeven publicatiedatum gepubliceerd. Alleen het inlogscherm, de gebruikersnaam en het wachtwoord zijn gewijzigd.
Vanaf dinsdag 19 juli 18:00 uur is het niet meer mogelijk in te loggen met de DigiD-OP inloggegevens. Vanaf dinsdag 20:00 uur kan worden ingelogd met de nieuwe gegevens. Helaas is het technisch niet mogelijk overlap te laten plaatsvinden waarbij met beide methoden kan worden ingelogd. We controleren na de overgang of iedereen een nieuw account heeft gekregen, en maken deze indien nodig alsnog aan na verzoek aan de servicedesk@koop.overheid.nl.
De link naar applicaties zelf is ongewijzigd gebleven. KOOP heeft voor u een Active Directory account aangemaakt met een nieuwe gebruikersnaam en een nieuw wachtwoord. Deze heeft u op 18 juli 2022 in 2 aparte e-mails ontvangen. U logt niet meer in met de gebruikersnaam en wachtwoord van DigiD-OP.
Heeft u uw spambox bekeken, wellicht treft u de 2 mails met gebruikersnaam en wachtwoord daar? Zo niet, neem contact op met onze KOOP servicedesk
Vanaf dinsdag 19 juli 2022 om 20:00 uur. U dient éénmalig het verstrekte wachtwoord (per e-mail ontvangen op 18 juli 2022) te wijzigen. Hierna logt u in met het nieuwe, door u zelf aangemaakte, wachtwoord.
Voor de DRP-applicaties (DROP, Verkeersbesluiten, Oproepingen, MND en Staatscourant Invoerapplicatie) en de Kamerstukkenmodule geldt het volgende:
Voor het aanvragen van een nieuw account of het wijzigen van een bestaand account kunt u vooralsnog de huidige formulieren blijven gebruiken. Het gaat om:
Formulier I aanmelding en wijziging Contactpersoon
Formulier II aanmelding en wijziging Gebruikersaccount
Let op: voor het aanvragen van een nieuw Active Directory account is voortaan een mobiel telefoonnummer vereist. U vermeldt dit nummer op de formulieren in het veld 'Telefoonnummer'. Het mobiele telefoonnummer wordt gebruikt voor het toesturen van het wachtwoord.
De servicedesk van KOOP zorgt ervoor dat het juiste account wordt aangemaakt. De gebruikersnaam zal per e-mail worden verstuurd en het wachtwoord per SMS. De formulieren zullen zo spoedig mogelijk worden aangepast en op de website van KOOP worden geplaatst. De procedure blijft verder hetzelfde: alleen formulieren ingestuurd door de contactpersoon worden in behandeling genomen.
Voor KIWI, Internet Consultatie (CMA), Implementatie Verbanden, KCBR geldt het volgende:
Nieuwe gebruikers worden (zoals voorheen geval was) door de departementen in CAM opgevoerd. Daarbij wordt het vinkje ‘DigiD-OP’ niet meer aangevinkt. Ook het vinkje ExterneADFS wordt in de beginfase niet aangevinkt. In de beginfase wordt een bijbehorend Active Directory account nog handmatig door KOOP aangemaakt. KOOP genereert dagelijks (op basis van een script) een lijst met nieuwe gebruikers. Deze worden hierop door de KOOP servicedesk in Active Directory aangemaakt. Daarna pas wordt het ExterneADFS vinkje gezet. Hierop ontvangt de gebruiker via e-mail zijn gebruikersnaam en per SMS het wachtwoord. Dit betekent dat de departementen voortaan een mobiel telefoonnummer moet invullen in CAM in het veld 'Telefoonnummer'.
Voor Digitaal Loket geldt het volgende:
Voor het aanvragen van een nieuw account of het wijzigen van een bestaand account kunt u vooralsnog de huidige formulieren blijven gebruiken. Het gaat om:
Formulier aanmelding & wijziging Organisatie en Bevoegd persoon
Let op: voor het aanvragen van een nieuw Active Directory account is voortaan een mobiel telefoonnummer vereist. U vermeldt dit nummer op de formulieren in het veld 'Telefoonnummer'. Het mobiele telefoonnummer wordt gebruikt voor het toesturen van het wachtwoord.
U stuurt de formulieren op de gebruikelijke manier naar de SDU. De SDU zorgt er samen met KOOP voor dat het juiste account wordt aangemaakt. De gebruikersnaam zal per e-mail worden verstuurd en het wachtwoord per SMS. De formulieren zullen zo spoedig mogelijk worden aangepast en op de website van KOOP worden geplaatst. De procedure blijft verder hetzelfde: alleen formulieren ingestuurd door de contactpersoon worden in behandeling genomen.
Voor Externe Beheersite geldt het volgende:
Voor het aanvragen van een nieuw account of het wijzigen van een bestaand account stuurt u een e-mail naar servicedesk@koop.overheid.nl.
Het nieuwe wachtwoord moet aan de volgende eisen voldoen:
het wachtwoord bestaat uit minimaal 10 tekens
het wachtwoord bevat minimaal 1 hoofdletter (A tot Z)
het wachtwoord bevat minimaal 1 kleine letter (a tot z)
het wachtwoord bevat minimaal 1 getal (0 tot 9)
Deze gebruikers worden op de nieuwe inlog pagina geadviseerd om contact op te nemen met de KOOP servicedesk
Alleen de gebruikers die het afgelopen jaar minimaal één keer hebben ingelogd worden in deze actie meegenomen, dus tussen 1 juli 2021 en 14 juli 2022. Is dat bij u het geval neemt u dan contact op met de KOOP servicedesk
Nee, bij het vergeten van het wachtwoord is het momenteel nog niet mogelijk om dit zelf te wijzigen. Hierin kan de servicedesk van KOOP u assisteren en het wachtwoord resetten.
U kunt voorlopig de huidige aanmeldformulieren blijven gebruiken. De KOOP servicedesk zorgt ervoor dat het juiste account wordt aangemaakt en dat de nieuwe accounthouder een gebruikersnaam en wachtwoord ontvangt waarmee die kan inloggen.
De komende tijd zullen we handleidingen, de informatie op de website van KOOP en overig voorlichtingsmateriaal aanpassen. Zodra dit gereed is, informeren wij u hierover via de gebruikelijke kanalen, zoals nieuwsbrief.
Dat is helaas niet mogelijk. Het account is een persoonlijk account dat niet uitgeleend mag worden aan collega’s of anderen. We raden u aan om contact op te nemen met de contactpersoon voor KOOP binnen uw organisatie. Deze contactpersoon kan een account voor u aanvragen bij de KOOP servicedesk.
lle accounts die op donderdag 14 juli 2022 om 17.00 uur nog actief waren, hebben een nieuwe gebruikersnaam en nieuw wachtwoord ontvangen. Uw account is waarschijnlijk na dit tijdstip komen te vervallen. U kunt niet meer inloggen met de nieuwe inloggegevens omdat uw account inmiddels niet meer actief is. Excuses voor het ongemak.
Het gaat om de volgende applicaties:
Applicaties die door de decentrale overheden worden gebruikt